Robert Kubica wrócił do Formuły 1, a Formuła 1 wróciła do łask Polaków. F1 bez Kubicy to przede wszystkim dominacja Red Bull Racing, a później Mercedesa.

Jeżeli wracasz do oglądania F1 po latach i skąd w ogóle wziął się ten Mercedes to koniecznie powinieneś się z nim zapoznać. Jeżeli śledzisz Formułę 1 od wielu lat to też możesz go przeczytać. Nie streszczam w nim przecież każdego wyścigu z lat 2011-2018. To tylko krótka historia Srebrnych Strzał w F1.

Początki zespołu Mercedes-AMG Petronas Motorsport sięgają 1932 roku, kiedy stowarzyszenie AIACR (fr. Association Internationale des Automobile Clubs Reconnus) ogłosiło w Paryżu powrót Wyścigów Grand Prix w roku 1934. Niemiecki koncern, wtedy Daimler-Benz, w 1933 rozpoczął prace nad nowym samochodem wyścigowym, tworząc zespół Mercedes-Benz. W 1934 r. odniósł pierwsze zwycięstwo na torze Nürburgring i dominował w tej serii przez kilka kolejnych lat, aż do wybuchu II wojny światowej.

Na bardzo szybki rozwój technologiczny branży motoryzacyjnej miało wpływ dofinansowanie od rządu III Rzeszy. Do tamtej pory, malowanie wszystkich bolidów było uzależnione od narodowości zespołu. Tym samym samochody zespołu Mercedes-Benz i jego największego konkurenta – koncernu Auto Union, były w kolorze białym. Mercedes-Benz zaprzestał malowania bolidów, aby nie zwiększać ich wagi. Od tego momentu, wszystkie samochody wyścigowe tego producenta były stalowe, czego efektem był srebrny kolor karoserii. Media bardzo szybko nadały zespołowi przydomek „Srebrne Strzały”, który jest używany do dziś.

Juan Manuel Fangio w Mercedesie W 196 (fot. Lothar SpurzemCC BY-SA 2.0 de)

Końcem lat 40. Międzynarodowa Federacja Samochodowa (fr. Fédération Internationale de l’Automobile, FIA) ogłosiła, że od 1950 roku będą odbywać się wyścigi o Mistrzostwa Świata Formuły 1. Pierwsze trzy sezony należały do Ferrari i Alfy Romeo. W 1954 roku na tory powrócił zespół Mercedes-Benz, który przerwał dominację wspomnianych wcześniej włoskich stajni. Drużyna zdobyła dwa tytuły Mistrza Świata Konstruktorów przy pomocy Mistrza Świata Kierowców – Juana Manuela Fangio i po sezonie 1955 wycofano się z rywalizacji. Decyzja była związana z tragicznym wypadkiem w innej serii wyścigowej, w stawce której startowała odmienna konstrukcja niemieckiego koncernu.

W trakcie 24-godzinnego wyścigu w Le Mans doszło do wypadku, w wyniku którego zginął Pierre Levegh prowadzący Mercedesa oraz ponad 80 kibiców znajdujących się na trybunie, w którą uderzył koziołkujący samochód. Schemat przedstawiający jak doszło do wypadku znajdziecie tutaj. Po tym zdarzeniu marka Mercedes-Benz wycofała się ze wszystkich sportów motorowych. Dopiero w 1994 roku zaczęto budować silniki na potrzeby innych zespołów, które dostarczano do 2009 roku.

I to by było na tyle w części pierwszej. Wiem, że niektórym może ciężko byłoby przebrnąć przez całą historię Mercedesa w jednym wpisie, dlatego podzieliłam go na dwie części. Osobiście bardzo lubię F1 z dawnych czasów. Mam na swojej książkowej półce taką wielką czerwoną cegłę będącą ilustrowaną historią Formuły 1, do której chętnie zaglądam. Na pewno dobrze wiesz o którą mi chodzi, u Ciebie też taka stoi. I Robert patrzy na Ciebie z okładki.

Wiem, że w F1 TV można oglądać archiwalne wyścigi, ale czy macie jakieś ulubione blogi, vlogi albo podcasty o historii F1? Może być i po polsku, i po angielsku. Podrzućcie coś ciekawego, bo mi się ta przerwa zimowa baaaardzo dłuży.

Podziel się ze znajomymi